Varumärken förändras över tid, anpassas till nya tider eller förnyad profil.
Ibland görs det medvetet men ibland tappar man bara kontrollen över sin grafiska profil.
Det finns tre saker att göra:
— Underhålla kvalitén så att befintligt varumärke bevaras och fungerar i nya medier
— Förtydliga organisationens profil genom att uppdatera
— Kolla om varumärket är skyddat på rätt sätt i rätt sammanhang
Men hur mycket kan man ändra utan att förlora sitt varumärke?
Vilken framtoning önskar vi?
Det gäller att göra rätt så att man inte försämrar sitt märke. Varumärkesdesign är något av det svåraste att göra.
Man måste oftast väga mellan att bevara och förnya.
Här är några exempel på logotyper som jag arbetat om.
Exempel på varumärkesvård
MHF
MHF – Motorförarnas helnykterhetsförbund är en gammal organisation. Det runda märket och det gamla hjulet med ekrar vittnar om det.
Mitt uppdrag var att uppdatera till nutida bilteknik med ekerfälg av aluminium.
Märket i sin helhet valde vi att behålla för att bevara förtroendet för organisationen. De ligger bakom stora reformer som högertrafiken, säkerhetsbältet, alkolåset med mera. Den årliga trafiksäkerhetskonferensen i Tylösand samlar alla, från bilindustrin till Polisen.
Vi snyggade bara till bokstavsformerna lite för läsbarhetens skull. Det är grafiskt finsnickeri. Den svart-vita grundutförandet fick svart bakgrund i den nya versionen så att märket fick större tyngd och att detaljerna stod ut bättre.
MHFs profilfärger behöll vi men höjde kontrasten och dämpade både den gula med lite värme och den blå med en djupare ton.
Här fanns det alltså mycket att bevara. En så etablerad verksamhet ska inte kasta bort ett så inarbetat märke.
IBRA
IBRA är ett mediesamarbete som sträcker sig över hela jorden. Det började som piratradio som sändes över Sverige från en båt utanför svenskt vatten. Och de började innan den mer omtalade Radio Nord gjorde likadant.
IBRA utvecklades sedan till kortvågsradio som sändes över flera kontinenter från ett antal platser i världen. Men i takt med att medielandskapet förändrats med TV och internet blev IBRAs fokusering på radio allt mindre relevant. Och de är ett bra exempel på varumärkesvård.
Det särskiljande i namnet, typsnittet och den blå färgen har man behållit hela vägen.
När man googlar IBRA kommer mest grejer om och med Zlatan. Det är en annan sida av varumärkesvården.
LP
LP är en rikstäckande organisation för beroendevård. De har historisk goda resultat och färre återfall än andra. Efter övergången från stiftelse till riksförening behövde man profilera om.
Vi kom fram till en mjukare form som behöll den bärande symbolen. En så etablerad verksamhet ska inte kasta bort ett inarbetat märke.
Fägen valdes för hög kontrast och påminner om verksamhetens själ: någon sorts hudfärg mot en mörk bakgrund. ”Det finns inga hopplösa fall” säger man inom LP.
Sedan dess har någon ändrat loggan flera gånger.
Här har någon minskat kontrasten och ändrat den knappformen till ett matt klot.
Sedan dyker den här formen på LP upp, som inte liknar någon tidigare. Ser också ut att vara en ny färg.
Den här liknar originalet mera men linjesluten mot mitten har tappat sin rundhet. Och färgen är ny.
KP
KP – Kristna Publicistförbundet organiserar medieproffs med ett gemensamt intresse.
Deras logotyp andades gammal skrivmaskin och var svår att tyda i små storlekar.
Lösningen blev att använda förkortningen som var vad alla i målgruppen använde i alla fall.
Formen kan påminna om den urgamla kristna symbolen XP som är den grekiska förkortningen av namnet Kristus. Grekiska var det språk som nya testamentet skrevs på. Så logotypen signalerar kristen tro för de insatta.
Det slutliga märket fick två färgtoner för att göra tydligare att det är två skilda skrivtecken. Att bokstaven K är bakvänd gör mindre eftersom den ändå inte kan förväxlas med något annat.
Här hade vi inget av värde i den gamla logotypen. Det var snarare en poäng att den gamla skrivmaskinen försvann i en medievärld av bildskärmar.
PMU
PMU – Pingstmissionens U-landshjälp var en av Sveriges stora hjälporganisationer. De bytte namn till Pingstmissionens utvecklingssamarbete. De agerade också under namnet InterLife i vissa länder. De behövde uppgradera sin profil. Det blev i praktiken en helt ny logga eftersom det inte fanns någon kontinuitet i de tidigare.
Två tidigare logotyper som PMU använt.
Den nya logotypen.
I färdigt skick såg den ut så här i färg.
Senare togs namnet InterLife bort och de förändrade formen på både symbol och bokstäver.
Vilken skulle du själv välja?