Varumärkesvård

Ibland undrar jag om varumärket speglar organisationen eller reklambyrån? Varför byter organisationer profil när de byter byrå. Är det ett medvetet val eller ”blir det bara så”?

Frågan är generell, men jag tar det senaste exemplet i min närhet:

Så här såg LP-verksamhetens logo ut tidigare (till vänster) och efter senaste byråbytet (till höger).

Det är inte säkert att alla ser skillnaden. Men intrycket är inte detsamma. Ljusare bakgrund, mer framträdande slogan, klotform istället för knapp osv.

Ett medvetet byte gjorde IBRA. Det som förr var IBRA Radio har nu blivit IBRA Media. De valde att bevara sitt huvudsakliga märke efter namnbytet.


Det gamla märket (övre) och det nya (undre). Bilden av mikrofonen föll med åren bort från det gamla märket. Den tog helt enkelt för stor plats.

En mer avskalad och tydligare logga som inte binder organisationen till gammal teknik eller begränsar perspektivet. Blå färg som alltid, men mindre kall och aningen ljusare.

Det är god förvaltning av varumärke och identitet, på det stora hela.

Stanley Almqvist

Lämna ett svar

Din e-postadress kommer inte publiceras. Obligatoriska fält är märkta *