Virus med varumärkesproblem

Heter det Corona eller covid19?
Det började med det populära enkla ordet Corona. Sen tog experterna över och nötte in namnet Covid19. På det började några säga det nya coronaviruset. Var det nyare än covid19?

Covid19 låter förresten så 2019. Det är ju 2021 nu! Borde det inte hellre lanseras som Covid22, som med bilmodeller? Ingen kommer att minnas något annat än året 2020 som förstördes av pandemin Corona20. Så vilken årsmodell är det?

Covid är förresten en förkortning och det är ju sällan bra varumärken. Inte för nya märken. Men riktigt stora och kända verksamheter kommer undan med det. HM, IKEA, ABB och BMW funkar ju och ingen av dem är så globalt omtalade som Covid19.

Covid19 är förkortningen för corona virus disease 2019. Men vem bryr sig om vad förkortningar betyder? Få kan felfritt säga vad IKEA betyder. Men ändå handlar man där.

Covid19 är också ett mer maskulint namn, med sin förkortning och med siffror i namnet – kunde ha varit en bilmodell. Då kunde polarna sitta på puben och skryta: ”Covid19 är väl ingenting. Du skulle du se Covid22 som just släppts. Där kan du snacka om smitta. Man måste bara få det!”

Tänk om Covid var en bilmodell … Får man skämta om covid innan pandemin har lagt sig?

Symbolen är ju självklar: bilden av viruset, det runda klotet med alla knoppar. Rosa och färgglad.
Men hur hållbar är den? Vad händer om nästa mutation gör viruset grönt och sexkantigt? Då har man målat in sig i ett hörn med rosa färg.

Efter bara något år kom piratkopior av Covid19. Först den brittiska, sen den brasilianska och italienska. De smugglades förbi tullkontroller och karantän till en svart marknad som effektivt spred det till intet ont anande offer. Bara tränade experter kunde skilja förfalskningarna från original-Corona.
Ungdomar som tyckte att Covid19 var för gamlingar tog lättare till sig de nya varianterna. Covid-Brazil var hett. Det blev mer spännande med lite smitta på festen.
Det var förresten inte farligt. Ungdomar var ingen riskgrupp.

Listigast av alla var den indiska varianten som försökte göra en laglig kopia genom att inte plagiera originalet utan två olika piratkopior! Men det gick inte lättare för det. Alla gränser i världen stängdes och den jagades av myndigheter i alla länder.

Rätten till namnet och patentet för själva produkten är oklart. Ingen vill vara juridisk ägare. Risken för skyhöga skadestånd på grund av skador och biverkningar är uppenbar.

Stanley Almqvist
yrkesskadad i coronapandemin

Lämna ett svar

Din e-postadress kommer inte publiceras. Obligatoriska fält är märkta *