Den gamla loggan med det gamla namnet.
Den kunde också se ut så här med fyrkantig ”platta” som bakgrund.
Tanken bakom texten i den nya loggans är att renodla märket till namnets förkortning. Organisationsformen hade ändrats från stiftelse till ideell förening. Och organisationsformen är ju inte särskiljande, och tillför inte något av värde.
Organisationens grundare, som givit den sitt namn, kallades också bara LP i dagligt tal. Det föll sig därför helt naturligt att renodla loggan till bara LP.
Det officiella namnet är efter ombildningen LP-verksamhetens ideella riksförening, men är tillräckligt känt bland myndigheter och målgrupp som bara LP.
Formen i den nya loggan siktade på en mjukare framtoning som gav samma mänskliga intryck som verksamheten i sig. Samtidigt ville vi behålla så mycket av den gamla loggan att vi inte slarvade bort årtionden av goodwill.
Vi behöll placeringen av bokstäverna L och P samt blå färg.
Förändringen blev att:
— öppna bokstäverna och runda av hörnen där de möts.
— byta från en fyrkantig till en rund platta.
— runda av plattans ytterkanter till en knapp-form.
— mjuka upp bokstävernas färg med en beige färg istället för den kritvita.
— sätta plattans färg till en dov mörkblå – inte så starkt lila-blå.
— ibland ha tillägget av en slogan som definierade verksamheten.
Den underliggande känslan är något som kan vara mänsklig hud mot en mörk bakgrund.
En annan variant dök upp i ett tidningshuvud. Ser ut att vara hopklippt av bokstäverna i vit färg från den förra loggan. Texten runt om är oläslig.
Fasadskylten på en lokal LP-verksamhet har en egen variant med vassa hörn och annan text och typsnitt i LP:s slogan.
Senare har någon reklamfirma gjort om loggan så här. Förmodligen av tekniska skäl, för att förenkla hanteringen i deras datorer?
Loggan som Stanley gjorde.
Logga som använts 2024.
Man fortsätter att ändra sin logga, inte alltid till det bättre.
På långt avstånd, eller små storlekar, ser man tydligt skillnaden.
Så är det med loggor. Kunden kan alltid välja att ändra den.