Tusenåriga flätor

Mönstret är ett enkelt exempel på sydsamiska flätmönster. Sedan urminnes tider har samer graverat olika rut- och flätmönster i horn- och träföremål. Det var på den tiden då konst och hantverk var samma sak. På sätt och vis liknar konsthantverk design: Utforma något som både tilltalar sinnena och fungerar.

Som ni märker är det det här mönstret jag lärde mig först. Det kan varieras lite efter tycke och smak.

Sydsamiska mönster på riktigt, i originalutförande, av Sven-Åke Risberg som slöjdat i mer än 30 år.

Jag tänkte att ett sånt här mönster vore jättelätt att digitalisera. Men jag underskattade den precision som krävs för att få mönstret att gå jämnt ut ända till slutet. Det blir förstås vackrare med de naturliga variationer som uppstår av handens arbete. Men det var ett intressant försök, trots den matematiskt stela konstruktionen.

Jag återkommer säkerligen med fler samiska detaljer.


Mitt första försök i keramik.

På den här lilla koppen jag gjort i stengods är mönstret större vid ena änden av bandet. Måtten förskjöts gradvis på grund av ett litet fel i ögonmåttet i början av arbetet. Men det känns som en kvalité, ett tecken på att det faktiskt är gjort för hand.

Stanley Almqvist

5 svar på ”Tusenåriga flätor”

  1. Enligt Fredrik Häréns definition är keramik-grejen kreativ. Ni vet asienkännaren som fick talarpriset och definierar kreativitet som att ”ta två kända saker och kombinera dem på ett nytt sätt”, ungefär.

  2. Aha! En annan Ingemar. Visst kallade vi dig för Darren? Brun pagefrisyr? Du är inte riktigt lik dig på hemsidan 😉
    Visst gjorde jag vapenfritt i Bollnäs. Käkade middag med några andra ur den kullen i Stockholm för ett tag sedan. Under middagen kom jag ihåg varför jag flyttade ifrån hotell Heden efter halva tiden 😛
    Kul att höra av dig. Somliga var trevligare än genomsnittet 🙂

Lämna ett svar

Din e-postadress kommer inte publiceras. Obligatoriska fält är märkta *